Aanstaande moeders winkelen vooral veel in de vijfde en zesde maand van de zwangerschap. Anno 2016 oriënteren ze zich daarbij vaker via internetwinkels en informatieve websites dan in 2013: van 59% naar 65%. Dat blijkt uit onderzoek onder 5700 ouders met kinderen in de leeftijd van 0 – 4,5 jaar. Het First Time Mums-onderzoek is uitgevoerd door The Choice Marketing Research in opdracht van Sanoma | SBS, uitgever van o.a. Ouders van Nu en Kek Mama
Is de uitslag van de zwangerschapstest positief? Dan breekt er voor aanstaande moeders een totaal nieuw tijdperk aan. Van anti-striae crème tot foliumzuur, van box tot babyfoon: in korte tijd kopen ze allerlei nieuwe producten waarmee ze nooit eerder in aanraking kwamen. In 2016 oriënteren (aanstaande) ouders zich vooral online op al die producten – meer dan in 2013. In een kwart van de gevallen doen ze daarna ook de aankoop online, bijvoorbeeld bij het boeken van een vakantie of het kopen van luiers.
Shop till you drop
Drie jaar geleden maakten moeders zich meer zorgen om het inkomen en de financiën dan nu. Anno 2016 shoppen (aanstaande) moeders dan ook volop. Vooral in de vijfde en zesde maand van de zwangerschap kopen ze veel, zoals positiekleding, babykleertjes, een babyfoon, autostoel en een box. Bijna een kwart van de zwangeren plant in de vijfde of zesde maand een weekendje weg met haar partner. Verder oriënteren vier van de tien kersverse moeders zich op een vakantie als hun baby één maand oud is.
Merktrouw
(Aanstaande) moeders blijken merktrouw bij het kopen van voeding- en verzorgingsproducten zoals flesvoeding, zuigelingenmelk, luiers, flessen en billencrème. Als het gaat om voorleesboekjes, kleding, speelgoed, een ledikant, een trappelzak, een commode en een box, hangen ze minder aan vaste merken.
Hoe moeders beslissen
Speelgoed, schoentjes en de gezinsauto, met deze aankoop hebben met name ouders van kinderen die voor het eerst naar school gaan, relatief veel moeite. Bij het maken van de aankoopbeslissing leunen ouders in 2016 veel meer op advies van deskundigen en informatieve websites dan 3 jaar geleden. “Het First Time Mums onderzoek bewijst dat het juiste moment en de relevantie van het aanbod en de informatie van groot belang is om moeders te bereiken. Het geeft een gedetailleerd beeld van hoe moeders beslissen tot een aankoop voor vele producten en diensten”, zegt Martin Siebelhoff van The Choice Marketing Research.